مرکز مشاوره کودک و نوجوان عابد

مرکز مشاوره کودک و نوجوان عابد

مرکز مشاوره کو دک و نوجوان عابد
مرکز مشاوره کودک و نوجوان عابد

مرکز مشاوره کودک و نوجوان عابد

مرکز مشاوره کو دک و نوجوان عابد

مشاوره تلفنی(ارتباط آسان)

مشاوره تلفنی و تاریخچه پیدایش آن


اﻣﺮوزه در زﻣﻴﻨﻪ ﻣﺪاﺧﻠﻪ رواﻧﻲ- اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻛﻤﻚ رﺳﺎﻧﻲ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ وﺟﻮد دارد . در دﻧﻴـﺎی ﻣﻌﺎﺻـﺮ، ﺑـﻪ دﻟﻴﻞ اﻓﺰاﻳﺶ ﺟﻤﻌﻴﺖ و ﻛﻤﺒﻮد اﻓﺮاد ﻣﺘﺨﺼﺺ (در ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﺟﻬﺎن ﺳﻮم)  دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ روان ﭘﺰﺷـﻚ،   روان‌ﺷـﻨﺎس، ﻣﺸﺎور ﺧوب ﺟﻬﺖ ﻣﺸﺎوره و ﻳﺎ ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪی از خدﻣﺎت ﻣﺪدﻛﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻣﻜﺎنﭘﺬﻳﺮ ﻧﻴﺴﺖ.  ﮔـﺎﻫﻲ ﻧﻴـﺰ آداب و رﺳﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻧﺴﺒﺖﻫﺎ و ﺑﺎورﻫﺎی ﻣﺬﻫﺒﻲ، ﻣﺎﻧﻊ ﻣﺮاﺟﻌﻪ اﻓﺮاد ﺑﻪ ﻣﺘﺨﺼﺼـﺎن ﻣـﻲﺷـﻮﻧﺪ .   در ﻃـﻮل روز  ﺑﺴـﻴﺎری از اﻓﺮاد و ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ اﻣﻜﺎن و ﻓﺮﺻﺖ ﺻﺤﺒﺖ رو در رو ﺑﺎ  ﻣﺸﺎور را ﭘﻴﺪا ﻧﻤﻲﻛﻨﻨﺪ از اﻳـﻦ رو، ﺗﻠﻔـﻦ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان وﺳﻴﻠﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ و در دﺳﺘﺮس ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ راﺣﺘﻲ وﺳﻴﻠﻪ ارﺗﺒﺎط اﻓﺮاد ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺷﻮد و ﺳﺒﺐ ﺻﺮﻓﻪﺟﻮﻳﻲ در وﻗﺖ و ﻫﺰﻳﻨـﻪ ﮔﺮدد. ﺗﻠﻔﻦ در ﺳﺎل 1876 اﺧﺘﺮاع و ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎد ه ﻗﺮار گرفت. ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﭘﺲ از 30 سال در ﺳﺎل 1905 اوﻟﻴﻦ ﺧﻄﻮط ﺗﻠﻔﻨﻲ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺧﻮدﻛﺸﻲ، در ﻟﻮس آﻧﺠﻠﺲ و ﻧﻴﻮﻳﻮرک، ﺷﺮوع ﺑﻪ ﻛﺎر ﻛﺮد و از دﻫﻪ 1950 رو به گسترش نهاد. ﺧﻄﻮط ﺗﻠﻔﻨﻲ اﺑﺘﺪا در آﻣﺮﻳﻜﺎ و ﺳﭙﺲ در ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﻲ اروﭘﺎ و از دﻫﻪ 1980 در ﺑﺴﻴﺎری از ﻛﺸﻮرﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﻣﺎﻧﻨد آﻣﺮﻳﻜﺎی ﺟﻨﻮﺑﻲ، آﺳﻴﺎ و آﻓﺮﻳﻘﺎ در ﺳﻄﺢ ﻣﺤﺪودی داﻳﺮ ﺷﺪﻧﺪ.  اوﻟﻴﻦ ﺧﻂ ﺗﻠﻔﻦ در اﻳﺮان ﺑﺎ ﻧﺎم " صدای مشاور" در سال 1372 در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺰﻳﺴﺘﻲ اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان داﻳﺮ گردﻳﺪ. در حال حاضر 57 مرکز مشاوره تلفنی با 205 مشاور در 27 استان به ﺑﻪ ﻣﺘﻘﺎﺿﻴﺎن، ﺧﺪﻣﺎت ﺗﻠﻔﻨﻲ اراﻳﻪ ﻣﻲدهند.


ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺸﺎوره ﺗﻠﻔﻨﻲ:

u   ﺑﺮﻗﺮاری ﺗﻤﺎس (ایجاد ارتباط)

u   ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﺸﻜﻞ و ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻮﺿﻮع

u   ارائه اطلاعات و راهحلها

u   اﺟﺮای ﺷﻴﻮه اﺗﺨﺎذ ﺷﺪه

u   جمعبندی و خلاصه نمودن مشاوره

u   ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﺑﻌﺪی ﺗﻤﺎس ﮔﻴﺮﻧﺪه

u   ﺗﻬﻴﻪ گزارش


نکات مهم در مشاوره تلفنی:

v    تشویق ﻓﺮد ﺑﻪ ﺗﺄﻣـﻞ و ﺗﻔﻜـﺮ ﻋﻤﻴـﻖ در ﻣﻮرد ﻣﺸﻜﻞ

v    آزاد گذاشتن بیمار در دادن ﻧﺸﺎﻧﻲ ﻳﺎ ﺷﻤﺎره ﺗﻠﻔﻦ

v    گوش دادن ﺑﺎ دﻗﺖ و ﺗﻤﺮﻛﺰ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺻﺤﺒﺖﻫﺎی  ﺗﻤﺎس ﮔﻴﺮﻧﺪه

v    برقراری راﺑﻄﻪ ﻫﻤﺪﻻﻧﻪ با بیمار ﺑﺪون هرگونه ﭘﻴﺶداوری

v    ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺸﻜﻞ و ﺑﻴـﺎن راﻫﻜﺎر، آن ﻫﻢ ﺑﺪون اﻟﻘﺎء

v    تشویق مراجع به صحبت کردن در مورد احساساتش

v    صحبت کردن به صورت آرام و آهسته به منظور درک کلمات و جملات توسط مراجع

v    انعکاس جملات با استفاده کلمات خود مراجع

v    استفاده از جملات کوتاه و پرمحتوا

 

نظرات 1 + ارسال نظر
رسول بداقی پنج‌شنبه 29 شهریور 1397 ساعت 23:11 http://www.rahemoallem.loxblog.com

درود برشما
خسته نباشید،سایت بسیار خوبی دارید،اطلاعات خوبی به خواننده می دهد.
سربلند باشید.

سلام متشکرم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.